OPTOPLUS
Logopedia / Psychologia / Pedagogika Specjalna

Logopedia / Psychologia / Pedagogika Specjalna

Psycholog/psychoterapeuta

Psycholog zajmuje się rehabilitacją neuropsychologiczną, w ramach której prowadzi terapię funkcji poznawczych (językowych, wzrokowo-przestrzennych, pamięci i uwagi) oraz funkcji wykonawczych i emocjonalno-motywacyjnych powstałych na skutek uszkodzenia mózgu.

Psychoterapeuta udziela pomocy psychologicznej Pacjentom i ich bliskim, wspierając ich w procesie adaptacji do życia z niepełnosprawnością. Psychoterapia to wspólna podróż pacjenta i terapeuty, w której terapeuta podąża za pacjentem równocześnie wspomagając dookreślanie drogi dbając o bezpieczeństwo obojga.

Pacjent korzystający z psychoterapii nie musi doświadczać zaburzeń psychicznych, a może jedynie odczuwać potrzebę poprawienia jakości swojego życia i funkcjonowania psychicznego. Psychoterapia może m.in. zwiększyć motywację do działania, wzmocnić lub wydobyć pewność siebie czy poprawić komunikację z innymi ludźmi.

Psychoterapia, poza funkcją uleczającą, pełni rolę wspierającą – uczy wykorzystywać naturalny potencjał, który w każdym jest obecny. Psychoterapia opiera się głównie na rozmowach terapeuty z pacjentem, jest leczeniem rozmową. W terapii rozmawiamy po to, żeby pomóc drugiemu człowiekowi, ulżyć w jego emocjonalnym cierpieniu. Kontakt terapeuty z pacjentem opiera się na życzliwym słuchaniu, szacunku, zaciekawieniu, otwarciu się na mapę drugiego.

Nie możemy zmienić naszej przeszłości, ale możemy zmienić nasz stosunek do niej, po to, aby – bez jej ciężaru i ograniczeń – żyć pełniej, w zgodzie z samym sobą.

Logopeda

Logopedia  zajmuje się wyrażaniem naszych myśli czyli procesem komunikacji. Bada przyczyny zaburzeń mowy – zarówno te najczęściej dostrzegane, nazywane potocznie wadami wymowy, ale także zajmuje się szukaniem przyczyn zaburzeń językowych. Logopedia jest szeroką dyscypliną, a logopeda może udzielić wsparcia już noworodkowi: ocenia odruchy fizjologiczne, bada aparat artykulacyjny oraz ocenia napięcie mięśni mimicznych i języka.  W okresie rozwoju mowy dziecka zajmuje się głównie doskonaleniem jej, w tym korygowaniem dyslalii  takich jak sygmatyzm – seplenienie, rotacyzm – reranie, kappacyzm, gammacyzm, lambdacyzm, czy mowa bezdźwięczna. Udziela wsparcia w zakresie przyswajania odpowiedniego poziomu sprawności językowej. Usuwa trudności w nauce czytania i pisania.

Nie ma górnej granicy wieku, gdy można zgłosić się do logopedy. Terapeuta  skutecznie pomaga  osobom dorosłym: prowadzi rehabilitację przy uszkodzeniu ośrodkowego układu nerwowego, uczy prawidłowej emisji głosu,  koryguje problemy artykulacyjne.

W przypadku każdego pacjenta po szerokiej diagnozie i ustaleniu przyczyn terapia  logopedyczna zakłada wprowadzenie zmian, aby umożliwić posługiwanie się w pełni tym niezwykłym darem, jakim jest komunikacja werbalna.

Terapia psychologiczna oraz logopedyczna w Opto+ to praca w systemie jeden-na-jeden, w ramach której wszystkie działania terapeutyczne dostosowane są do indywidualnych potrzeb i aktualnych możliwości pacjenta.  Wykorzystujemy różnorodne narzędzia  i techniki terapeutyczne; dążymy do likwidacji wszelkich zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych, wspieramy szeroko pojęty proces rehabilitacji, przywracamy  pacjentom ich naturalny dobrostan psychofizyczny. Bliskie jest nam podejście holistyczne oraz systemowe: dbamy o  różnorodne sfery funkcjonowania pacjenta: społeczno-komunikacyjne, językowe, poznawcze, emocjonalne i psychologiczne, wzmacniamy naturalny system wsparcia społecznego – prowadzimy konsultacje dla rodzin. W celu optymalizacji procesu leczenia wykwalifikowani terapeuci pracują w zespole, dzięki czemu możliwa jest wzajemna wymiana informacji, bieżąca ewaluacja celów, wpływa to na osiągany sukces terapeutyczny,  satysfakcję i zadowolenie naszych klientów.

Pedagogika specjalna

Pedagogika specjalna  zajmuje się osobami w każdym wieku, starając się odpowiadać na ich szczególne potrzeby: rozwojowe w wieku niemowlęcym, edukacyjne i wychowawcze w wieku przedszkolnym, szkolnym oraz dorastania, a także socjalizacyjne i zawodowe w wieku dojrzałym.

Terapia skierowana dla dorosłych opiera się na ćwiczeniach  funkcji poznawczych.  Zadania te służą do wspierania treningu: pamięci, orientacji, koncentracji, myślenia, funkcji językowych i wzrokowo-przestrzennych.

Terapia skierowana  do dzieci i młodzieży skupia się na usprawnianiu funkcji percepcyjno-motorycznych, które powodują trudności w czytaniu, pisaniu czy nauce matematyki. W trakcie zajęć usprawniamy zaburzone funkcje bazując na mocnych stronach dziecka i doskonaląc te, które są dobrze rozwinięte. Pełna dobrej zabawy i różnorodnych ćwiczeń terapia pedagogiczna przygotowuje do podjęcia nauki w szkole lub ułatwia pokonać wszelkie trudności w uczeniu się.

Zajęcia skierowane są dla dzieci: przedszkolnych i wczesnoszkolnych z podejrzeniem ryzyka dysleksji, rozwijających się nieharmonijnie, z trudnościami z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem, z problemami dotyczącymi lateralizacji, z zaburzeniami integracji sensorycznej, mających obniżony poziom umiejętności manualnych i grafomotorycznych, przejawiających trudności w zakresie orientacji przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo- ruchowo-słuchowej oraz dla dzieci z różnymi niepełnoprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Terapia prowadzona jest zgodnie z założeniami terapii neurobiologicznej – Metody Krakowskiej, koncentrując się na ćwiczeniach we wszystkich sferach: słuchowej, wzrokowej, funkcji lewej półkuli mózgu, systemu językowego, pamięci. motoryki małej i dużej, kategoryzacji i myślenia przyczynowo-skutkowego, zachowań społecznych, zabawy.

Oddziaływania pedagogiczne zawsze są  dobrane do potrzeb pacjenta. Każdy przypadek jest wnikliwie analizowany, doszukujemy się przyczyn danych dysfunkcji po to, by trafnie dobrać plan terapeutyczny. Jeśli jest taka potrzeba podopieczny jest odsyłany do konkretnych specjalistów w celu uzupełnienia diagnozy.

Terapia ręki

Terapia ręki to indywidualnie dobrane do możliwości oraz potrzeb pacjenta skoordynowane działania i ćwiczenia, umożliwiające usprawnienie mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolowanie ruchów kończyny górnej. Celem terapii ręki jest m.in.: poprawa i usprawnienie precyzyjnych ruchów rąk, poprawa sprawności manualnej, ingerencja w sprawność grafomotoryczną, wzmocnienie koncentracji, poprawa umiejętności chwytu, rozwijanie umiejętności planowania ruchu, poprawa koordynacji oko–ręka, nauka przekraczania linii środka ciała, pobudzenie czucia powierzchownego i głębokiego. W przypadku problemów neurologicznych i ortopedycznych celem jest poprawa zakresu ruchomości w stawach oraz siły mięśniowej. Adresowana jest głównie do dzieci lecz także osób dorosłych, które utraciły sprawność.

Zapisz się na terapię

psycholog@optoplus.pl __________ logopeda@optoplus.pl __________ pedagog@optoplus.pl

Logopedia / Psychologia

No post found